
عصر نیوز : صبح امروز محسن حاجی میرزایی در ششمین همایش بینالمللی روانشناسی مدرسه که با حضور اساتید و صاحبنظران عرصه روانشناسی مدرسه در سالن همایشهای دانشگاه الزهرا برگزار شد، ضمن تبریک حلول ماه رجب اظهار کرد: مدرسه در کنار خانه، اصلیترین کانون شکلگیری هویت کودکان است و عمیقترین، پایدارترین و گستردهترین تحولات جامعه در مدرسه رقم خواهد خورد، در این صورت آینده جامعه را در چهره مدرسه مشاهده خواهیم کرد. این نگرش امور مربوط به مدرسه را جذابتر و بااهمیتتر میکند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه روانشناسی بخش تفکیکناپذیر فرایند تعلیم و تربیت است، تصریح کرد: تعلیم و تربیت نمیتواند مستقل از روانشناسی تحقق پیدا کند. در فرایند تعلیم و تربیت، تدوین برنامه درسی، تعیین روشهای آموزشی، رابطه معلم و دانشآموز و تحقق اهداف یادگیری، بدون فهم روشن از دانش روانشناسی امکانپذیر نخواهد بود. امروز افرادی که از منظر اقتصاد به توسعه نگاه میکنند به حیطههای شناختی رسیدهاند و ظرفیت ذهنی و روانی انسانها را نقطه عزیمت تحولات پایدار میدانند. صاحبنظران معتقدند تمام تغییرات پایدار ناشی از تغییر در نهادها و تغییر نهادها ناشی از تغییر در جریان یادگیری و جریان یادگیری متأثر از شکلگیری مدلهای ذهنی و پیوندهای انسانها با یکدیگر است. بنابراین دانش روانشناسی با اهداف تعلیم و تربیت پیوندی عمیق و وسیع دارد.
وزیر آموزشوپرورش افزود: دانش آموزان بهطور دائم در معرض وضعیتهای متنوعی قرار میگیرند. بیشترین آسیبهایی که روان دانش آموزان را در معرض مخاطرات جدی قرار میدهد در سنین مدرسه شکل میگیرد. مدرسه یک سیستم سلامت و بهداشت روانی در جامعه است و بیشترین اختلالات روانی در سن مدرسه اتفاق میافتد و برای سامان دادن به این اختلالات، نیازمند دانش روانشناسی هستیم.
وزیر آموزشوپرورش کرونا را بهعنوان فرصتی با پیامهای ویژه و مهم برای بازنگری، افزایش تابآوری و بهینهسازی انتخابها دانست و تصریح کرد: تعادل جدیدی در حال شکلگیری است که در آن میتوان فرصتی برای افزایش توانمندیها، ارتقای اثربخشی و کارایی روشها، فرایندها، برنامهها و کسب تجربیات نو و بهرهمندی حداکثری از این فرصت برای اصلاح و بهبود وضعیت کنونی پیدا کرد و معتقدم کرونا عرصه پهناوری برای خلاقیت، بازنگری و اصلاح فراهم کرده است.
همچنین وی در حاشیه این مراسم در گفتگو با صدا و سیما گفت: مشکل صادر نشدن کارنامه دانش آموزان در سامانه سیدا حل شده است و مدیران مدارس میتوانند کارنامههای دانش آموزان را صادر کنند. در تلاشیم امتحانات نهایی خرداد دانش آموزان را در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا حضوری برگزار کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی معلمان از فروردین ۱۴۰۰ اجرایی و دریافتی معلمان بر اساس نوع رتبه افزایش مییابد.
وی ادامه داد: مطالبات معلمان به تناسب دریافت اعتبار از سازمان برنامه و بودجه پرداخت میشود و امیدواریم زمانی به سال ۱۴۰۰ برویم که هیچ دینی از مطالبات امسال معلمان را برعهده نداشته باشیم.
http://asrekermanshah.ir/?p=16440