عصر کرمانشاه سرپرست دانشگاه فرهنگیان در سیوششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش گفت: به دنبال تربیت کیفی، تربیت معلم چندساحتی به جای تکساحتی و فاصله گرفتن از شیوههای سنتی هستیم و به زودی دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه جامع و جریانساز تبدیل خواهد شد؛ با اینحال امکانات و فضای فیزیکی ما نیاز به تقویت و رشد دارد.
عصر کرمانشاه به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضا مراد صحرایی در سی و ششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور که از ۲۹ تا ۳۱ مردادماه و در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود، با تشریح عملکرد دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: باید بدانیم آیا خط سیر کنونی، قدرت کافی برای پاسخگویی به نیازهای آینده را دارد؟ کدام ویژگی آینده را از هماکنون شناختهایم و برای پاسخ دادن به آن قدم برداشتهایم؟ آیا معلمان را برای آینده تربیت میکنیم؟ و این که آیا دانشآموزِ فردا، کنش کنونی ما را میپذیرد؟
وی با اشاره به روندهای نوظهور در حوزه علم و فناوری ادامه داد: ظهور متاورس، امروز یک واقعیت است و در این میان، سوال مهم این است که چند درصد از معلمان ما با این حوزه آشنا هستند و آیا ما توانستهایم فناوریهای جدید را به کلاسهای درس ببریم؟
صحرایی تصریح کرد: ما در عصر حاضر نیازمند عبور از آموزشهای سنتی و مرسوم به سمت یادگیری مهارتهای نرم هستیم و سوال مهم دیگر این است که آموزشهای ما چهقدر برای ایجاد مهارتهای نرم مفید است؟
وی ادامه داد: نظام تعلیم و تربیت امروز بر تغییر رویکرد از حافظهمحوری به یادگیری مادامالعمر تاکید دارد و نکته اساسی این است که ما در این زمینه چه گامی برداشتهایم و معلمان ما در این باره چه نقش و کارکردی دارند؟
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تربیت کیفی، اخلاقمحور، خانوادهمحور و تخصصمحور را یک ضرورت در زمینه آموزش معلمان و دانشآموزان دانست و از تلاش دانشگاه فرهنگیان برای تحقق این محورها خبر داد و افزود: در این دوران، عصر رشتهها و میانرشتهها نیست بلکه عصر ماورای رشتهها و تربیت انسانهای چندبعدی و چندساحتی است.
وی به مختصات دانشگاههای هوشمند و نسل جدید اشاره و خاطرنشان کرد: این دانشگاهها انعطافپذیر، خطرپذیر، خلاق، مشارکتجو، تابآور، ارزشمحور و تربیتکننده نیروی انسانی منعطف و پویا هستند؛ حال سوال من این است که آیا دانشگاههای ما اینچنین هستند؟
صحرایی دانشگاه فرهنگیان را امیدآفرین، گفتمانساز و تحولساز برای فردای ایران خواند و اذعان کرد: به دنبال تربیت کیفی، تربیت معلم چندساحتی به جای تکساحتی و فاصله گرفتن از شیوههای سنتی هستیم و به زودی دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه جامع و جریانساز تبدیل خواهد شد؛ با اینحال امکانات و فضای فیزیکی ما نیاز به تقویت و رشد دارد.
وی ادامه داد: کالبد و فضای فیزیکی و معماری ما باید متناسب با شرایط و رویکردهای جدید و مطابق با تربیت نسل جدید باشد ، اما اکنون ۳ میلیون مترمربع فضای دانشگاه در سراسر کشور، کمتر از ۱۰ درصد استاندارد است. چنین شرایطی را تحویل گرفتیم، اما آن را به گونهای متفاوت تحویل خواهیم داد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان، بر آموزش ۶ مهارت به معلمان آینده تاکید و اظهار کرد: معلمان در شرایط آتی موظف به یادگیری این مهارتها در دانشگاه فرهنگیان هستند، در غیر اینصورت نمیتوانند رتبه و نمره قبولی دریافت کنند.
وی افزود: اضلاع سهگانه این تربیت و این رویکرد جدید، «هر معلم؛ یک مربی پرورشی»، «هر معلم؛ یک مربی قرآنی» و «هر معلم؛ یک امدادگر» است.
صحرایی با تأکید بر اینکه اجرای رویکردهای تحولی، مستلزم ایجاد باورهای تحولی است، تصریح کرد: مدیران دانشگاه باید ابتدا خودشان متحول شوند تا بتوانند متولی تحول شوند.
اجرای رویکردهای تحولی، مستلزم ایجاد باورهای تحولی است/ارتقا دانشگاه فرهنگیان به دانشگاهی جامع و جریانساز
عصر کرمانشاه سرپرست دانشگاه فرهنگیان در سیوششمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش گفت: به دنبال تربیت کیفی، تربیت معلم چندساحتی به جای تکساحتی و فاصله گرفتن از شیوههای سنتی هستیم و به زودی دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه جامع و جریانساز تبدیل خواهد شد؛ با اینحال امکانات و فضای فیزیکی ما نیاز به تقویت […]
لینک کوتاه : https://asrekermanshah.ir/?p=20818
- ارسال توسط : پرویز احمدی
- بدون دیدگاه