عصر نیوز ؛ رضامراد صحرایی در نشست با تشکل ها گفت:آموزش و پرورش کشور ما، نمره پایین تر از ۱۵ نمی گیرد.تعجب می کنم چرا ۵ نمره ای که از دست داده بسیار گران بها تر از ۱۵ نمره ای است که گرفته است.
برای مسائل نباید دنبال راه حل های قدیمی و نخ نما شده بگردیم و باید راه حل جدید پیدا کنیم.
عمیقا به اقتصاد آموزش و پرورش اعتقاد دارم. آموزش و پرورش می تواند بخشی از مشکلات اقتصادیش را خودش حل کند.
ما هنوز معلمان رشته ای تربیت می کنیم؛ دنیا از این مسایل گذشته است و فرا رشته ای تربیت می کند.
باورمان این است در برخی مسایل راه را درست نرفته ایم؛ نمونه اش تربیت نیروی انسانی است. از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۸۰؛ عمده جذب معلم از مسیر تربیت معلم و با دقت بوده است. از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰، با تحلیل غلط تصور کردیم مازاد معلم داریم. به جای ارتقای کیفیت، چوب حراج به اموال و نیروی انسانی زدیم و بهترین معلمان را با ۲۵ سال سابقه بازنشسته کردیم. سال ۱۳۹۰ دانشگاه فرهنگیان تاسیس شد و قانون تصویب کردیم که فقط جذب معلم از طریق این دانشگاه باشد. از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ ؛ ۵۰۴ هزار معلم جذب آموزش و پرورش شد که زیر ۲۰ درصد از طریق دانشگاه فرهنگیان بود.
چند قانون استخدامی؛ معلمانی را برخلاف مصالح و نیازهای آموزش و پرورش جذب کرده است. طراز نیروی انسانی به هم خورده است.
رویکرد موجود؛ نقطه ای خطی است، باید جای خود را به رویکرد فرآیندی چرخه ای بدهد تا مسایل حل شود.
ما در بهترین حالت، بعلاوه هم می شویم؛ در صورتی که معتقدم باید به توان هم برسیم. اتحاد، انسجام، یکپارچگی، هماهنگی، همدلی، همسویی، هم کوشی نیاز آموزش و پرورش است.
انسجام از درون سرمایه ما است.