نقش پررنگ ایران در بازگشت صلح و ثبات به افغانستان


عصر کرمانشاه : عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعتقاد دارد با توجه به پیچیده بودن مسئله بازگشت صلح به افغانستان، به نظر نمی رسد بدون ایفای نقش کشورهای تاثیرگذار در منطقه مانند ایران این کلاف سردرگم به نتیجه مطلوب برسد.

سیدقاسم جاسمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اهمیت برگزاری مذاکرات بین نمایندگان کشورمان و طالبان، گفت: امروزه بیش از هر زمان دیگری بازگشت صلح و امنیت به افغانستان اهمیت یافته و دولت مرکزی این کشور نیز در برقراری صلح افزایش یافته است.

شکست روسیه و آمریکا برای استفاده ابزاری از طالبان

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فعالیت های سیاسی کشورمان نیز در راستای تامین منافع افغانستان است و در این میان مسئولان دولتی این کشور هم برای استفاده از ظرفیت دیپلماسی ایران استقبال کرده اند، اظهار کرد: این مهم در حالیست که کشورهایی مانند روسیه و آمریکا هم طی چند مدت گذشته تلاش کردند جلساتی را با طالبان برگزار کنند و با استفاده از مولفه بازگشت صلح بهره برداری های سیاسی انجام دهند که موفق نشدند.
قاسم جاسمی

منافع ایالات متحده در خروج از افغانستان نیست

وی ضمن تاکید بر اینکه منافع ایالات متحده در خروج از افغانستان نیست و بر این اساس باید شرایط این کشور مانند وضعیت کنونی بر محور بی ثباتی و وجود اختلاف بیان طالبان و دولت مرکزی باقی بماند، ادامه داد: همچنین باید یادآور شد که روس ها نیز امروز می خواهند حضور آمریکایی ها در منطقه که دشمن شماره یک آنها محسوب می شوند را کمرنگ کنند از این رو تلاش می کنند که به نوعی پایشان به کابل باز شود.

حضور داعش در افغانستان زمینه انجام مذاکرات سیاسی بین طالبان و دولت مرکزی را فراهم کرد

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه امروزه شمال افغانستان میزبان تروریست های تکفیری داعش است، تصریح کرد: این مهم در حالیست که ویژگی مشترکی بین طالبان و داعش وجود ندارد از این رو شرایط در افغانستان به سمتی حرکت کرده که طالبان نیز بیش از گذشته آماده انجام مذاکرات سیاسی و بازگشت ثبات به این کشور است.

نقش پررنگ ایران در بازگشت صلح و ثبات به افغانستان

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنابراین با توجه به پیچیده بودن مسئله بازگشت صلح و ثبات به افغانستان، به نظر نمی رسد بدون ایفای نقش کشورهای تاثیرگذار در منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران این کلاف سردرگم به نتیجه مطلوب برسد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی (طالبان) ضمن تایید سفر هیاتی از این گروه به ایران گفت : این سفر در ارتباط با مسایل و شرایط بعد از اشغال، بازگشت صلح و امنیت به افغانستان و منطقه انجام شده است. هیات‌های این گروه به کشورهای همسایه و منطقه سفرهایی دارند تا حمایت سیاسی و اخلاقی کشورها و نیز همکاری آنها را به منظور پایان دادن به اشغال و آمدن صلح و امنیت جلب کنند./


منتشر شده

در

توسط

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *