عصر نیوز : يكی از شبهاتی كه وهابی ها به شيعه وارد میكنند اين است كه : شيعه نوروز را از مجوسيان گرفته و اين سنت برگرفته از زرتشتيان است !
سپس نتيجه میگيرند كه مذهب شيعه يک مذهب بدعتی و برگرفته شده از مجوس است!!
پاسخ شیعه :
اين ادعایی است مُهمل و باطل،چون تاريخ شناسان اين مسئله را رد می کنند .
و نیز نوروز در آثار زرتشتيان هيچ عقبه ای ندارد و اگر كسی در مجوس كار علمی كرده باشد متوجه سخن ما میشود ،
در بين زرتشتيان يكی از كتب آنها اوستا است كه اين كتاب از مصادر احكام فقهی آنها است ،حتی در اين كتاب هم خبری از آثار نوروز نيست .
همان طور كه اسطوره شناس دکتر مهرداد بهار در یکی از مصاحبههای خود، تاریخ نوروز را به تفصیل بیان داشته.
در بخشی از مصاحبه می گوید:
نوروز در اوستا مطرح نمی شود؛ چون اوستا، دینی است و جشن های خاص خودش را دارد.»
پس از آن، این سؤال و جواب را میخوانیم:
« ـ آیا می توانیم نوروز را نیز عیدی دینی بپنداریم و با آفرینش ارتباط دهیم؟
ـ نه؛ اینطور نیست. عید مهرگان یا عید پاییزی با آفرینش در ارتباط بوده.»
او در ادامه می گوید:
«در اوستا اشاره به نوروز نیست و علتش آن است که این اعیاد مربوط به زرتشتیان نیست. شاید هم در شرق ایران وجود نداشته است.
منبع : از اسطوره تا تاریخ، مهرداد بهار، گردآوری: ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران، نشر چشمه، چاپ اول، 1376، صفحه 347)
آقای یحیی ذکاء در «نوروز و بنیاد نجومی آن در همبستگی با تخت جمشید»، گنجینه هنر، 1377، برگ 43 در مورد نوروز می گوید:
«مسلما پیش از زرتشت نیز این جشن برگزار میگردیده است.»
پس اين مسئله ثابت است كه اصل نوروز اصلا و ابدا ربطی به زرتشتيان ندارد
اما نگاهی به روايات شيعه و واكاوی نوروز در نزد ائمه علیهم السلام
عن المفضّل بن عمر، عن الصادق(ع)، قال له فى خبر طویل فى جمله کلامه(ع):أ فأوحى اللّه الیه: «یا حزقیل! هذا یوم شریف عظیم قدره عندى، و قد آلیت أن لایسألنى مؤمن فیه حاجه الا قضیتها فى هذا الیوم و هو یوم نیروز».
ترجمه :
مفضّل، فرزند عمر از امام صادق(علیهالسلام) نقل مى کند که: خداوند بر حزقیلْ وحى فرستاد که: «این روز، روزى گرامى و بلند مرتبه نزد من است. با خود عهد کرده ام هر مؤمنى در این روز از من حاجتى بخواهد آن را برآورده سازم و آن روز، نوروز است».
نام کتاب : مستدرك الوسائل نویسنده : الميرزا حسين النوري الطبرسي جلد : 6 صفحه : 354
مرحوم کلینى در «الکافى» چنین روایت مى کند:
عدّه من أصحابنا، عن سهل بن زیاد و أحمد بن محمد جمیعاً، عن ابن محبوب، عن ابراهیم الکرخى، قال: سألتُ أباعبداللّه(ع) عن الرجل تکون له ضیعه، فإذا کان یوم المَهرَجان أو النَّیروز، أهدوا الیه الشىء لیس هو علیهم، یتقرّبون بذلک الیه. فقال(ع): «ألیس هم مُصلّین؟». قلتُ: بلى. قال: فلیقبل هدیّتهم و لْیُکافِهِم؛ فإنّ رسول اللّه(ص) قال: «لو أهدى الیّ کراع لقبلتُ، و کان ذلک من الدین، ولو أنّ کافراً أو منافقاً أهدى الیّ وسقاً ما قبلت، و کان ذلک من الدین. أبى اللّه عزّ وجلّ لى زبد المشرکین والمنافقین وطعامهم».
ترجمه :
ابراهیم کرخى مى گوید: از امام صادق پرسیدم که: شخصى مزرعه اى دارد. روز مهرگان یا نوروز، هدایایى به او داده مى شود و قصد تقرّب جُستن به وى را ندارند [آیا بپذیرد؟ ].
فرمود: آیا نمازگزار هستند؟ گفتم: آرى. فرمود: باید هدیه آنان را بپذیرد و تلافى کند. به درستى که رسول خدا فرمود: اگر برایم ران بُزى هدیه آورند، مى پذیرم و این، جزو دیندارى است و اگر کافر یا منافقى ران گاو یا گوسفندى برایم هدیه آورد، نخواهم پذیرفت و این هم جزو دیندارى است. خداوند، خوراک و دستاورد مشرک و منافق را براى ما روا نداشته است.
شیخ صدوق در «کتاب من لایحضره الفقیه» آورده است:
أتى على(ع) بهدیه النَّیروز، فقال(ع): «ما هذا؟». قالوا: یا أمیرالمؤمنین! الیوم النَّیروز. فقال(ع): «إصنعوا لنا کلّ یوم نَیروزاً».
ترجمه :
براى على(ع) هدیه نوروز آوردند. فرمود: «این چیست؟». گفتند: اى امیرمؤمنان! امروز، نوروز است. فرمود: هر روزِ ما را نوروز سازید!
نیز نقل مى کند: روى أنّه قال (ع): نیروز ناکل یوم.
روایت شده است که على(ع) فرمود: هر روزِ ما نوروز است.
نعمان بن محمد تمیمى (م 363ق ) در کتاب «دعائم الاسلام» روایت مى کند:
عنه [على ](ع) أنّه اُهدى الیه فالوذج، فقال: «ماهذا». قالوا: یوم نیروز. قال: فَنَیرزوا إن قدرتم کلَّ یومٍ [یعنى تهادوا و تواصلوا فى اللّه ].
ترجمه :
براى على(ع) فالوده هدیه آوردند. فرمود: «این چیست؟». گفتند امروز، نوروز است. فرمود: اگر مى توانید، هر روز را نوروز سازید [یعنى به خاطر خداوند، به یکدیگر هدیه بدهید و به دیدار یکدیگر بروید].