• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
کل اخبار 4431اخبار امروز : 0
1

شعار سازمان بهداشت جهانی« بله ما می توانیم به سل پایان دهیم»

  • کد خبر : 23725
شعار سازمان بهداشت جهانی« بله ما می توانیم به سل پایان دهیم»

عصر کرمانشاه  ۲۳مهر ماه هرسال به جهت تقارن با سالروز در گذشت محمود ابن زکریای رازی و تحقیقات ارزنده آن حکیم گرانقدر درباره بیماری سل ،روز ملی مبارزه با سل نامگذاری گردیده است. سل یک بیماری عفونی می باشد که عامل آن میکروبی بنام باسیل سل است، که معمولا ۸۵ درصد موارد ریه ها را […]

عصر کرمانشاه  ۲۳مهر ماه هرسال به جهت تقارن با سالروز در گذشت محمود ابن زکریای رازی و تحقیقات ارزنده آن حکیم گرانقدر درباره بیماری سل ،روز ملی مبارزه با سل نامگذاری گردیده است.
سل یک بیماری عفونی می باشد که عامل آن میکروبی بنام باسیل سل است، که معمولا ۸۵ درصد موارد ریه ها را مبتلا ولی می تواند موجب ابتلا اعضای دیگر بدن مانند استخوانها ،مفاصل ، کلیه ، پوست و….. شود .
مهمترین منبع بیماری سل فرد مبتلا به سل ریوی می باشد، سل بطور عمده یک بیماری قابل انتقال از راه هواست ،هنگام عطسه، سرفه، حرف زدن و خندیدن توسط بیمار مبتلا به سل ریوی قطراتی ریز حاوی میکروب سل در هوا پراکنده می شود که به مدت چند ساعت در هوا به حالت معلق باقی می ماند ،اگر فرد سالم در هوای آلوده به این قطرات ریز تنفس نماید میکروب سل وارد ریه ها می شود.
با این حال برای انتقال بیماری تماس طولانی و نزدیک با بیمار لازم است . بیمار مبتلا به سل پس از دو هفته از شروع درمان دیگر قابلیت انتقال بیماری به اطرافیان را ندارد.
علایم بیماری : مهم ترین علامت بیماری سل سرفه بیش از دو هفته است ، کاهش وزن، خلط خونی، تنگی نفس ،خستگی زودرس و بی اشتهایی از دیگر علایم بیماری سل می باشد.
تشخیص بیماری سل از طریق آزمایش میکروسکوپی خلط (در دسترس ترین و ارزانترین روش) گرافی قفسه سینه وسی تی اسکن و… می باشد . انجام آزمایش خلط و درمان بیماران مبتلا به سل در کشور ما رایگان می باشد.
برای رسیدن به اهداف جهانی و حذف بیماری سل تا سال ۲۰۵۰ و حرکت در مسیر تعهدات بین المللی و پایان دادن به سل ، عزم و اراده همه جانبه را فراهم نماییم.

لینک کوتاه : https://asrekermanshah.ir/?p=23725

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.