×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

بهروز کمالوندی، سخنگو و معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگویی صمیمانه با مرکز رسانه سازمان انرژی اتمی همزمان با فرارسیدن نوروز ۱۴۰۳ اظهار کرد: ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات مسلمانان در ماه مبارک رمضان، فرا رسیدن سال نو را خدمت هموطنان گرامی و همکاران گرامی صنعت هسته‌ای تبریک عرض می‌کنم.

وی تصریح کرد: اصولا بخش‌ مهمی از کارهای ما در معاونت امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس سازمان انرژی اتمی ایران مربوط به انجام امور در سطح بین‌المللی با هدف بازکردن فضا برای انجام فعالیت‌های هسته‌ای است.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای در بخش‌های مختلف جامعه موثر است که می‌توان به اثرات دستاوردهای فناورانه در سطح زندگی مردم و نیز در مسایل سیاسی و اقتصادی کشور اشاره کرد.

کمالوندی با بیان اینکه با توجه به اهمیت این صنعت در سطوح مختلف، شاهد ایجاد مشکلات متعدد برای کشور در سطوح بین‌المللی هستیم؛ گفت: فعالیت‌های هسته‌ای از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل در سال‌های گذشته دشمنان سعی کرده‌اند که ایران را ضعیف کنند و برای این کار، کشور را درگیر مسایل بین‌المللی کرده‌اند و همواره به دنبال ایجاد موانع در مسیر پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

کمالوندی عنوان کرد: این صنعت دارای تاثیرات فراوانی در زندگی مردم است که می‌توان به نقش آن در عرصه پزشکی هسته‌ای اشاره کرد به‌طوری‌که سالانه بیش از یک میلیون نفر از بیماران از رادیوداروهایی که توسط متخصصان و دانشمندان هسته‌ای ایران تولید شده، استفاده می‌کنند. همچنین با صادرات رادیوداروهای ایرانی و نیز رادیوایزوتوپ‌های مختلف به عنوان مشتقات آب سنگین، تعداد فراوانی از شهروندان سایر کشورها نیز از مواهب صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران بهره‌ می‌برند که بدین صورت اقدامات و خروجی فعالیت های صنعت هسته‌ای کشور ما در سلامت مردم ایران و جهان بسیار موثر قلمداد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: چه بسا اگر این توانایی‌ها را در اختیار نداشتیم اکنون برای تامین رادیوداروهای تشخیصی و درمانی بیماران ایرانی دچار مشکل می‌شدیم. متاسفانه در سال‌های اخیر علیرغم اینکه ادعا کرده‌اند که غذا و دارو مشمول تحریم‌ها نیستند اما در واقعیت شاهد تاثیرات تحریم‌ها روی هر دو حوزه بوده‌ایم و متاسفانه تحت تاثیر این شرایط، هیچ‌گاه نتوانستیم مواد هسته‌ای برای تولید رادیوداروها را به کشور وارد کنیم.  بنابراین اگر از ظرفیت داخلی در این زمینه بهره‌مند نبودیم؛‌ می‌توان گفت کشور با مشکلات متعددی در زمینه سلامت و درمان مردم مواجه می‌شد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: از سوی دیگر تحریم‌ها تبدیل به نقطه قوتی برای کشور و صنعت هسته‌‌ای شده است زیرا تحت تاثیر این شرایط تلاش کردیم تا روی پا خود بایستیم و اکنون علاوه بر تامین نیازهای کشور تبدیل به صادرکننده رادیوداروهای مختلف نیز شده‌ایم.

وی با اشاره به کاربرد صنعت هسته‌ای در حوزه‌ها و ابعاد گوناگون گفت: دامنه کاربردهای این صنعت بسیار گسترده است و برای نمونه در حوزه کشاورزی شاهد تاثیرات فناوری پرتودهی در حفظ و ارتقای محصولات کشاورزی و مواد غذایی هستیم. در حوزه صنعت نیز شاهد حضور فناوری هسته‌ای هستیم به‌طوری که به دلیل تحریم‌ها، شتابدهنده‌های صنعتی را به ایران نمی فروختند که با تلاش متخصصان داخلی اکنون قادر به تولید این سامانه‌ها با قیمتی کمتر از نرخ‌های جهانی و نیز کیفیتی بالاتر هستیم؛ این موارد همگی شامل موضوع تاثیرات فناوری هسته‌ای در زندگی مردم است.

وی اضافه کرد: بخش دیگر نیز موضوع تاثیرات فعالیت های هسته‌ای در فضای سیاسی است و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند؛ این صنعت آبروی کشور بوده و موجب اقتدار برای کشور می‌شود. ایشان همچنین اشاره کردند که اگر کسی ایران را دوست دارد و با هرشکل و عقیده‌ای خواستار ایران قوی است باید از این صنعت حمایت کند. این صنعت علاوه بر آثاری که در زندگی مردم دارد به لحاظ سیاسی نیز موجب اقتدار و آبرو برای کشور می‌شود.

کمالوندی عنوان کرد: کشوری که بتواند در حوزه‌های مختلف این صنعت حرفی برای گفتن داشته باشد در واقع یک کشور معمولی نیست و به همین دلیل نمی‌خواهند تا ایران این صنعت را به طور کامل و بومی در اختیار داشته باشد. مشکلات سیاسی فعلی ناشی از این مساله است و یک بخش از کارهایی که ما در معاونت بین‌الملل در حال انجام آن‌ها هستیم؛ این است که بتوانیم موانع سیاسی و حقوقی ایجاد شده توسط آن‌ها را برطرف کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: بخشی مهمی از این موارد در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبلور می‌یابد. ما به‌طور متوسط سالانه شاهد ارایه ۶-۵ گزارش‌ فصلی از سوی مدیر کل آژانس درباره موضوعات برجامی و پادمانی هستیم و همچنین با گزارش‌های متفرقه نیز مواجه‌ایم و در کنار آن در نشست‌های شورای حکام و کنفرانس عمومی آژانس نیز شاهد تحرکات سیاسی، حقوقی، رسانه‌ای و بین‌المللی هستیم؛ بنابراین مهم است که همکاران ما در این حوزه از تسلط کافی برخوردار باشند و بتوانند به درستی از کشور دفاع کنند.

وی تاکید کرد: علیرغم اینکه شاهد لشکرکشی گسترده‌ای از سوی طرف‌های مقابل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم اما به‌طور کلی ما موفق بوده‌ایم زیرا زمانی موضوع ۴ مکان را مطرح و روی آن هیاهو کرده بودند اما اکنون صحبت از ۲ مکان می‌شود که ان‌شاءالله این موارد نیز حل خواهد شد. همچنین موضوعات جدیدی نظیر مشاهده ذرات غنی‌سازی ۸۴درصد و یا موازنه مواد را برای ما ایجاد کردند و با طرح آن‌ها به فضاسازی برای وارد کردن فشار به کشور پرداختند که موفق شدیم این موانع را نیز از سر راه برداریم و اکنون در شرایطی قرار داریم که آژانس نمی‌تواند آن‌طور که دشمنان ما می‌خواهند در زمین آن‌ها بازی کند و در اختیار آنان باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران تصریح کرد: به دلیل تلاش‌های فراوان و هماهنگی‌های صورت گرفته،‌ پاسخ‌ها و یادداشت‌های توضیحی خوبی ارایه شده و در مجموع با دفاع جانانه‌ای که از کشور شده، موفق شده‌ایم

منبع تسنیم

true
برچسب ها :
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true