×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

اگر قند خون شما برای مدت طولانی بالا باشد، این شرایط می‌تواند به «عصب واگ» آسیب برساند و این درحالیست که عصب واگ به حرکت غذا در معده و روده کمک می‌کند. حتی ممکن است وزن کم کنید. همچنین ممکن است با رفلاکس معده، گرفتگی عضلات، استفراغ و یبوست شدید نیز روبرو شوید.

همچنین در ادامه این مطلب به چند مورد از تاثیرات قندخون پایین بر بدن خواهیم پرداخت:

* خستگی

اگر دیابت دارید، انسولین یکی از راه‌های کاهش قند خون در هنگام بالا رفتن آن است. با این حال، اگر بیش از حد انسولین مصرف کنید، ممکن است آنقدر سریع گلوکز موجود در خون را حذف کنید که بدن نتواند آن را بلافاصله جایگزین کند و این وضعیت باعث ایجاد خستگی در شما می‌شود.

در همین حال، سایر بیماری‌ها و داروها نیز ممکن است این چرخه را بر هم زده و موجب افت قابل ملاحظه‌ گلوکز موجود در خون شوند.

* ضربان قلب نامنظم

هورمون‌هایی که به بالا نگه داشتن قند خون در زمانی که خیلی پایین است کمک می‌کنند، همچنین می‌توانند باعث افزایش ضربان قلب شوند و احساس کنید که ضربان قلب‌تان نامنظم است. پزشکان این حالت را «آریتمی قلب» می‌نامند. افت گلوکز اغلب به عنوان یک عارضه جانبی داروهای مورد استفاده برای درمان دیابت در نظر گرفته می‌شود.

* لرزش

افت قند خون می‌تواند در کارآیی سیستم اعصاب مرکزی که نحوه حرکت را در کنترل دارد، اختلال ایجاد کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، بدن شما هورمون‌هایی مانند آدرنالین ترشح می‌کند اما همین مواد ممکن است باعث لرزش دست‌ها و سایر اندام‌های بدن شوند.

* تعریق زیاد

هورمون‌هایی که بدن برای افزایش قند خون در هنگام کاهش بیش از حد آن ترشح می‌کند، باعث تعریق زیاد نیز می‌شوند. این علامت یکی از اولین نشانه‌هایی است که وقتی سطح گلوکز شما بیش از حد کاهش می‌یابد، متوجه آن می‌شوید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا سطح گلوکز در بدن خود را تنظیم و سعی کنید با دارو، ورزش و عادات غذایی صحیح، آن را در محدوده سالم نگه دارید.

* گرسنگی

گرسنگی ناگهانی و شدید حتی پس از صرف غذا، ممکن است نشانه‌ای از این باشد که بدن شما غذا را به روش صحیح به قند خون تبدیل نمی‌کند. بیماری یا داروهای خاص نیز می‌تواند باعث این شرایط شود. اگر دیابت دارید، پزشک ممکن است بتواند داروهای شما را که اغلب منشأ این مشکل هستند، تنظیم کند.

* حالت تهوع

در واقع، به خودی خود قند خون پایین در ایجاد این شرایط مقصر نیست. وقتی سطح قندخون شما بسیار بالا یا بسیار پایین می‌شود، می‌تواند باعث یک اثر بازگشتی شود. در این وضعیت سیستم گوارشی بدن گیج شده و باعث ایجاد ناراحتی در معده می‌شود.

* سرگیجه

سلول‌های مغز شما برای عملکرد صحیح به گلوکز نیاز دارند. بنابراین وقتی گلوکز به اندازه کافی موجود نباشند، ممکن است احساس خستگی، ضعف و سرگیجه کنید. همچنین ممکن است دچار سردرد شوید.

* گیجی و سردرگمی

هنگامی که قند خون‌تان واقعا افت می‌کند (شرایطی که به آن هیپوگلیسمی می‌گویند)، شروع به از دست دادن توانایی‌های خود می‌کنید. ممکن است صحبت‌های شما واضح نباشد یا حتی فراموش کنید که کجا هستید. همچنین گاهی آنقدر ناگهانی اتفاق می‌افتد که حتی ممکن است متوجه رفتار عجیب خود نیز نشوید. در موارد جدی، ممکن است تشنج را نیز تجربه کنید یا به کما بروید.

کدام میوه‌ها بیشترین و کدامیک، کمترین میزان قند را دارند؟

متخصصان و کارشناسان تغذیه و سلامت همواره افراد را به مصرف مقادیر کافی از انواع میوه و سبزی ترغیب می‌کنند با این حال اگرچه میوه‌هایی مانند موز، سیب و گلابی مقادیر قابل توجهی از ویتامین‌ها، فیبر و مواد مغذی را به بدن ما می‌رسانند اما قند زیادی نیز در این میوه‌ها موجود است.

به گزارش «وب ام دی» در ادامه این مطلب به برخی از میوه‌ها که بیشترین میزان قند را دارند، اشاره می‌کنیم:

* انبه

یک میوه انبه حاوی حدودا ۴۶ گرم قند است. اگر می‌خواهید مراقب وزن یا میزان شکری که می‌خورید باشید، این میوه بهترین انتخاب برای شما نیست. بهتر است از چند برش این میوه لذت ببرید و بقیه را در دفعات دیگر مصرف کنید.

* انگور

یک فنجان انگور حدود ۲۳ گرم قند دارد. اگر آنها را از وسط نصف و فریز کنید و بعد مصرف کنید، شاید با سرعت کمتری انگورها را بخورید و در نتیجه قند کمتری هم مصرف خواهید کرد.

* گیلاس

یک فنجان گیلاس به طور متوسط ۱۸ گرم قند دارد. اغلب افراد ممکن است در هنگام خوردن این میوه کنترل خود را از دست دهند و متوجه نشوند که چه تعدادی از این میوه را خورده‌اند و همین امر موجب بالا رفتن مقدار قند خون می‌شود.

* گلابی

یک گلابی متوسط ​​۱۷ گرم قند دارد. اگر می‌خواهید میزان قند دریافتی از این میوه را کم کنید، کل آن را نخورید و فقط چند برش از این میوه را در مقداری ماست کم‌چرب یا روی سالاد قرار دهید.

* هندوانه

یک تکه متوسط ​​از این میوه تابستانی ۱۷ گرم قند دارد. همچنین این میوه مملو از آب است. به دلیل قند نسبتا بالای این میوه اغلب توصیه می‌شود که فقط یک یا دو برش از آن را مصرف کنید.

 

بیشتر بخوانید

https://asrekermanshah.ir/1402/07/%d8%b9%d9%84%d9%84-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4-%d8%ae%d9%88%d9%86-%d8%b6%d8%b9%db%8c%d9%81-%d8%b9%d9%84%d8%a7%d8%a6%d9%85-%da%af%d8%b1%d8%af%d8%b4-%d8%ae%d9%88%d9%86-%d8%b6%d8%b9%db%8c%d9%81-%d8%af%d8%b1/

https://asrekermanshah.ir/1402/08/%d8%af%db%8c%d8%a7%d8%a8%d8%aa-%d9%88-%d9%85%d8%b5%d8%b1%d9%81-%d9%85%da%a9%d8%b1%d8%b1-%d9%86%d9%85%da%a9-%d8%b1%d8%a7%d9%87%da%a9%d8%a7%d8%b1-%d9%be%db%8c%d8%b4%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2/

true
برچسب ها : , ,
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true