×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
false

طرح ساخت ماهواره‌برهای سنگین سریر و قائم در ایران
دکتر حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد طراحی و ساخت ماهواره‌برهای سنگین چون “سریر” و “قائم ۱۰۵ و ۱۲۰” را در دستور ساخت داریم. امیدواریم از سال آینده اولین پرتاب را از ایستگاه زمینی چابهار انجام دهیم.
عصر نیوز به گزارش اسپوتنیک، وی با اشاره به اقدامات فضایی ایران در سال ۱۴۰۲، اظهار کرد: از اقدامات شاخص کشور در سال گذشته، آغاز طراحی و ساخت ماهواره‌های “پارس ۲” و “پارس ۳” به عنوان نسل‌های جدیدتر ماهواره “پارس ۱” با دقت‌های بهتر و بیشتر بوده است. ماهواره‌های سری پارس جزء ماهواره‌های سنجش از دور و اپتیکی با قابلیت تصویربرداری از سطح زمین هستند.
رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در زمینه توسعه خدمات مبتنی بر داده در سال گذشته اتفاقات قابل توجهی رخ داد، افزود: برآورد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با کمک تصاویر ماهواره‌ای با همکاری وزارت جهاد کشاورزی اقدامات قابل توجه در این حوزه بوده است. این همکاری در زمینه تهیه نقشه‌های مکانی مورد نیاز بوده است.
وی با اشاره به پروژه‌های در دستور کار و اجرا شده از سوی این سازمان، گفت: ماهواره “پارس ۲” تا چند ماه آینده به پایان می‌رسد. همچنین از ماهواره “طلوع-۳” در بهمن سال ۱۴۰۱ رونمایی شد؛ این ماهواره یک ماهواره سنجشی با دقت ۱۰ متر رنگی و ۵ متر سیاه و سفید است. ماهواره “ظفر ۲” یکی دیگر از پروژه‌های سازمان به شمار می‌رود که یک ماهواره سنجشی با دقت تصویربرداری ۱۵ متر است.
وی در زمینه توسعه ماهواره‌های مخابراتی، تکمیل ساخت ماهواره “ناهید ۲” را از طرح‌های در دستور کار سازمان فضایی ذکر کرد و گفت: هر دو نسخه ماهواره ناهید ۱ و ۲ به پایان رسید و ساخت ماهواره “ناهید ۳” را که یک ماهواره مخابراتی است و قابلیت ارتباط در پهنای باند بالاتر در ارتفاع پایین را دارد، به پایان رساندیم. همچنین مجموعه‌ای از ریزماهواره‌ها برای اینترنت اشیاء در حال ساخت از سوی برخی از شرکت‌های بخش خصوصی است.
سالاریه با تاکید بر اینکه امکان‌سنجی و طراحی منظومه پهن باند را شروع کردیم، ادامه داد: در حوزه پرتابگر نیز اقدامات خوبی انجام شده، به گونه‌ای که برخی از پرتابگرهای کشور در وضعیت تثبیت قرار دارند. در کشور ما ساخت پرتابگرهای سوخت مایع، جامد و سوخت ترکیبی را شروع کردیم. ما در بهمن سال گذشته پرتاب موفق ماهواره‌بر “سیمرغ” و پرتاب ماهواره‌بر “قائم ۱۰۰” را در دی سال گذشته با سوخت مایع داشتیم. هر دو ماهواره‌بر جزء ماهواره‌برهای مهم و عملیاتی کشور محسوب می‌شوند که دارای ظرفیت‌های خوبی هستند.
رئیس سازمان فضایی ایران از گام ایران برای ساخت ماهواره‌برهای سنگین خبر داد و گفت: طراحی و ساخت ماهواره‌برهای سنگین چون “سریر” و “قائم ۱۰۵ و ۱۲۰” را در دستور ساخت داریم. سالاریه ادامه داد: یکی از زیر ساخت‌هایی که در حال حاضر در کشور در حال توسعه است، توسعه ایستگاه زمینی چابهار است. این ایستگاه امکان دسترسی کشور به مدارهایی مانند خورشید آهنگ، مداری را که در حال حاضر ماهواره “پارس ۱” در آن قرار دارد، فراهم می‌کند. همچنین این ایستگاه امکان ارائه خدمات به کشورهای دیگر را می‌دهد. ما در راستای توسعه ظرفیت‌های زیر ساخت فضایی؛ توسعه این ایستگاه را در دستور کار قرار دادیم و امیدواریم از سال آینده اولین پرتاب را از این منطقه انجام دهیم.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


true